Το πλεονέκτημα της πρώτης κίνησης

Το πλεονέκτημα της πρώτης κίνησης αναφέρεται στο πλεονέκτημα που αποκτά μια εταιρεία που εισάγει για πρώτη φορά ένα προϊόν ή μια υπηρεσία στην αγορά .
Το πλεονέκτημα της πρώτης κίνησης επιτρέπει σε μια εταιρεία να καθιερώσει ισχυρή αναγνώριση μάρκας και αφοσίωση σε προϊόντα/υπηρεσίες πριν από άλλες επιχειρήσεις στην αγορά.

Το πλεονέκτημα της πρώτης κίνησης αναφέρεται στο πλεονέκτημα που αποκτά μια εταιρεία που εισάγει για πρώτη φορά ένα προϊόν ή μια υπηρεσία στην αγορά .
Το πλεονέκτημα της πρώτης κίνησης επιτρέπει σε μια εταιρεία να καθιερώσει ισχυρή αναγνώριση μάρκας και αφοσίωση σε προϊόντα/υπηρεσίες πριν από άλλες επιχειρήσεις στην αγορά.

Πλεονεκτήματα του να είσαι  ο πρώτος που θα κάνει την κίνηση στην αγορά 
Υπάρχουν πολλά πλεονεκτήματα στο να είσαι η πρώτη επιχείρηση που εκτέλει μια νέα στρατηγική.
Οι εταιρείες που κάνουν  πρώτοι ,την πρώτη κίνηση,  μπορούν συχνά:

  • Να καθιερώσουν το προϊόν τους στην αγορά ‘ως πρότυπο’
  • Να είναι σε θέση  να κάνουν μια ισχυρή εντύπωση στους καταναλωτές , η οποία μπορεί να οδηγήσει στην αναγνώριση της μάρκας τους  και στην αφοσίωση της μάρκας τους
  • Να είναι σε θέση να ελέγχουν καλύτερα τους πόρους τους,  όπως  να συνάπτουν συμβόλαια premium με βασικούς προμηθευτές ή να προσλαμβάνουν ταλαντούχους υπαλλήλους
  • Να αποκτήσουν πλεονέκτημα όταν υπάρχει μεγάλο κόστος αλλαγής για τους καταναλωτές να μεταβούν σε νεότερους συμμετέχοντες

Οφέλη από το να κάνεις πρώτος την πρώτη κίνηση

Οι καθηγητές Marvin Lieberman και David Montgomery, στο βραβευμένο έγγραφο του 1988, First-Mover (Dis) Advantages: Retrospective and Link with Resource-Based View , απαριθμούν τρία βασικά οφέλη του να είσαι πρώτος μετακινητής:

Τεχνολογική ηγεσία

Η επιχείρηση  που κάνει  την πρώτη κίνηση μπορεί να κάνει την τεχνολογία/το προϊόν/τις υπηρεσίες της πιο δύσκολο να αντιγραφούν, αναπαραχθούν, για τις υπόλοιπες  επιχειρήσεις που θα θελήσουν να την αντιγράψουν. Για παράδειγμα, εάν αυτός που κάνει την πρώτη κίνηση   μπορεί να μειώσει το κόστος παραγωγής ενός προϊόντος (αποτέλεσμα καμπύλης “εμπειρίας”), θα  δημιουργήσει ένα απόλυτο πλεονέκτημα κόστους.

Έλεγχος των πόρων

Το δεύτερο όφελος είναι η δυνατότητα ελέγχου στρατηγικών και/ή λιγοστών πόρων. Για παράδειγμα, η Wal-Mart  άνοιξε  καταστήματά  σε μικρές πόλεις προκειμένου να να αποτρέψει την είσοδο άλλων στην αγορά.

 Κόστος αλλαγής αγοραστή

Το τρίτο όφελος που μπορούν να καταφέρει η επιχείρηση που θα κάνει την πρώτη κίνηση είναι  το κόστος αλλαγής αγοραστή. Και αυτό γιατί οι καταναλωτές  δεν επιθυμούν αφού έχουν μάθει ένα προϊόν ή μία  υπηρεσία να τα αλλάξουν αργότερα αγοράζοντας από  μία άλλη μάρκα .

Μειονεκτήματα του να κάνεις πρώτος την πρώτη κίνηση

Το να είσαι η πρώτη επιχείρηση σε έναν κλάδο μπορεί να μην εγγυάται πάντα ένα πλεονέκτημα.

  • Η επιχείρηση που θα κάνει πρώτη ,την πρώτη κίνηση  μπορεί να επενδύσει σημαντικά για να πείσει τους καταναλωτές να δοκιμάσουν ένα νέο προϊόν, υπηρεσία. Οι μετέπειτα επιχειρήσεις που θα θελήσουν να την αντιγράψουν,  θα επωφεληθούν από αυτούς τους ενημερωμένους αγοραστές και δεν θα χρειαστεί να ξοδέψουν πολλά για την εκπαίδευση των καταναλωτών., όπως διαφήμιση , επισκέψεις εξειδικευμένων πωλητών κτλ.
  • Οι επιχειρήσεις που θα μπουν ‘ δεύτεροι’ μετά στην αγορά , μπορούν να αποφύγουν τα λάθη που έκανε η πρώτη επιχείρηση .
  • Εάν η πρώτη επιχείρηση δεν καταφέρει  να πείσει τους καταναλωτές με τα προϊόντα της, οι άλλες  επιχειρήσεις μπορούν να το εκμεταλλευτούν.
  • Οι άλλες επιχειρήσεις  μπορούν να ανασχεδιάσουν τα νέα προϊόντα, υπηρεσίες  και να τα κάνουν καλύτερα ή φθηνότερα.
  • Επίσης, μπορούν να εντοπίσουν τομείς βελτίωσης, που άφησε η πρώτη επιχείρηση και να τα εκμεταλλευτούν.

Παραδείγματα επιτυχημένων εταιρειών που δεν ήταν  οι ‘πρώτες εταιρείες’

Παρακάτω παρατίθενται δύο εταιρείες που δεν ήταν οι πρώτες επιχειρήσεις  στις αντίστοιχες αγορές τους, αλλά τώρα έχουν εξελιχθεί σε μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο:

  •  Google

Πριν από το Google, υπήρχαν μηχανές αναζήτησης  π.χ. όπως το Yahoo .Ωστόσο, η Google μπόρεσε να προσαρμόσει τη μηχανή αναζήτησής της ώστε να αποδίδει πιο αποτελεσματικά και αποτελεσματικά. Πλέον ελέγχει πάνω από το 65% της δραστηριότητας αναζήτησης.

  • Starbucks

    Υπήρχαν πολλά μέρη για να αγοράσετε καφέ πριν από την ίδρυση του Starbucks. Ωστόσο, τα Starbucks μπόρεσαν να δημιουργήσουν μία ισχυρή μάρκα , δίνοντας έμφαση στο να κάνουν το Starbucks το ιδανικό μέρος να πιείτε καφέ ,όταν δεν είστε σπίτι ή στο γραφείο.